Otázka plošného zavedení třicítky jako maximální povolené rychlosti ve městech se stává v poslední době předmětem bouřlivých debat. Aktivisté, kteří svými akcemi blokují dopravu a vyvolávají tak tlak na městské zastupitele, paradoxně získávají prostor pro jednání, které jim hlavní město poskytuje a tak fakticky legitimizuje jejich porušování pravidel silničního provozu.
Zastánci plošné třicítky tvrdí, že takové opatření by mohlo významně přispět k bezpečnosti a snížení hluku v obytných zónách. Na druhou stranu, kritici argumentují, že takové univerzální omezení by mělo řadu nevýhod. Podle nich by bylo vhodnější zavést omezení rychlosti pouze tam, kde to skutečně má smysl. Právě tento názor zastávají i Patrioti.
Podle Patriotů je rozumné omezit rychlost například v obytných čtvrtích, tedy v místech s vysokou koncentrací obyvatel. To zahrnuje oblasti kolem škol, nemocnic, domovů pro seniory a dalších citlivých míst, kde je snížení rychlosti skutečně důležité z hlediska bezpečnosti. A v tomto směru se Praha 8 již před lety ukázala jako příklad dobré praxe.
Nicméně, omezení rychlosti na hlavních komunikacích může a často i vede k vytváření zbytečných dopravních zácp. Navíc, vozidlo jedoucí rychlostí 30 km/h na druhý rychlostní stupeň produkuje více zplodin než ve vyšších rychlostních stupních. Tím pádem by plošné zavedení třicítky mohlo paradoxně vést ke zhoršení kvality ovzduší ve městech.
Patrioti tak vyzývají k tomu, aby rozhodování o místech s omezenou rychlostí zůstalo v rukou jednotlivých městských částí, a to bez tlaku aktivistických skupin a bez plošných nařízení.